Reklama

Potřetí a definitivně, legendární úzkokolejka míří do konkursu

Jak vyplývá z insolvenčního rejstříku, věřitel jindřichohradecké úzkokolejky Jan Kysela stáhl svůj reorganizační plán. Situace kolem slavné železničky, po které jel i Jára Cimrman, se tak znovu zamotává. Co bude dál?

Poprvé jsme o úzkokolejce psali zde:https://www.kn.cz/jindrichohradecka-uzkokolejka-je-v-insolvenci-dluzi-161-milionu/

Od té dby pak ještě nekolikrát: https://www.kn.cz/slavna-cimrmanova-jihoceska-uzkokolejku-v-lete-mozna-vyjede-nebo-ne/

a tady: https://www.kn.cz/je-rozhodnuto-soud-prohlasil-konkurz-na-zadluzene-jindrichohradecke-mistni-drahy-a-soucasne-ustanovil-ing-janosika-novym-insolvencnim-spravcem/

a ještě zde: https://www.kn.cz/soud-povolil-reorganizaci-jindrichohradecke-uzkokolejky-firma-jhmd-je-v-upadku/ a další posun probíhá právě v těchto dnech.

Kysela stáhl svůj reorganizační plán, který spočíval v odkupu majetkové podstaty společností Good thing, neboť na nedávné schůzi věřitelů v prostorách Krajského soudu v Českých Budějovicích nepodařilo prosadit před věřiteli JHMD. Většina jich totiž byla proti, konkrétně pro zvedla ruku jenom jedna ze šesti skupin věřitelů. Podle Kyselova právního zástupce, známého pražského insolvenčního správce a advokáta JUDr. Michala Žižlavského, byla na schválení reorganizačního plánu málo času. Cílem ale údajně zůstává dál obnovení provozu na úzkokolejce: protože společnost Good thing má prý nadále zájem koupit majetek JHMD.

Čas pro návrat krásných mašinek s logem JHMD na koleje se už krátí
Foto: Petr Blahuš

Podání soudu

V podání k soudu, kde oznamuje stažení reorganizačního plánu, totiž mimo jiné stojí, že společnost Good thing má i nadále zájem podílet se na provozu úzkokolejky v budoucnu, a to „formou koupě obchodního závodu dlužníka či jeho části“. Za majetek JHMD nabízela firma Good thing 110 milionů korun, což mělo stačit na zaplacené části dluhů legendární železničky. Investor by následně převedl majetek a infrastrukturu nutnou pro provoz na Sdružení měst a obcí Úzkokolejka, které by splácelo dalších zhruba 110 milionů s úroky z výnosů drah.

Plány se mění

Přitom ještě v květnu minulého roku měl Kyselův reorganizační plán několik dalších podstatných podmínek: například zprovoznění obou úzkorozchodných tratí, tedy jak na úseku Jindřichův Hradec – Nová Bystřice, tak na méně známou, ale pro lidi žijící v regionu mnohem důležitější část trati mezi Jindřichovým Hradcem a Obrataní. Postupně ale Kysela všechny tyto podmínky vypustil, čímž se reorganizační plán smrskl na odkup majetku investorem. Projekt reorganizace navíc na konci minulého roku opustila společnost Swietelsky rail, jejímž úkolem bylo tratě uvést do provozuschopného stavu, o což se také v loňském roce snažila (a částečně i úspěšně, dodejme). Své náklady nyní ale vyčíslila v insolvenčním řízení na čtyři miliony korun (přesně na 4,2 milionu korun – pozn. red.) ovšem jen na základě ústní dohody s JHMD; ještě v létě přitom firma tvrdila, že práce na obnovení trati dělá zadarmo jako svou investici do budoucna.

Aby situace byla ještě méně přehledná, v listopadu 2024 byla Krajem vysočina a Jihočeským krajem vybrána společnost Gepard Express co by dopravce, který by měl po zprovoznění tratí zajišťovat dopravu v závazku.

Čas se krátí

Připomeňme, že Good thing je dopravce, který loni v létě na malé části úzkokolejky mezi stanicemi Nová Bystřice a Hůrky krátce provozoval turistickou dopravu. „Z právního pohledu je důležité, že prohlášením konkursu nekončí provoz podniku, pokud je možné podnik prodat. Vzhledem k tomu, jak dlouho už insolvenční řízení probíhá, to ale bude závod s časem,“ uvedl pro Zdopravy JUDr. Žižlavský. V nastalé situaci jde zřejmě také o rychlejší řešení, neboť podle Žižlavského dali nesouhlasící věřitelé najevo, že i v případě schválení reorganizačního plánu soudem by se odvolali. „V takové právní nejistotě by bylo nutné zajistit další milionové financování, které již nebylo možné garantovat,“ uvedla v tiskové zprávě AK Žižlavský.

Podle Kysely se také nadále pracuje na zprovoznění tratí, které mají osvědčení od Drážního úřadu zatím pouze na úseky Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Cílem má být, aby vlaky vyjely ještě letos v létě, což má na starost dceřiná Správa úzkokolejných drah.

Trať JHMD je proslulá mimo jiné i tím, že byl na ní vyloučen z přepravy a za jízdy vyhozen i geniální Čech Jára Cimrman, jak o tom svědčí u zastávky Kaproun tento pomník s deskou. Foto: Petr Blahuš

JHMD, po které jel podle legendy již Jára Cimrman (a byl za jízdy vyhozen z vagónu u zastávky Kaproun, kde mu recesisti na přelomu milénia postavili pomník) mohly být v konkursu už v roce 2023. Soudce českobudějovického krajského soudu Zdeněk Strnad prohlásil konkurs hned dvakrát, situaci ale vždy zvrátil Vrchní soud v Praze po odvolání tehdejšího vedení společnosti v čele s většinovým majitelem Borisem Čajánkem. Ten prosazoval vlastní variantu reorganizace. Vrchní soud se s Krajským soudem České Budějovice shodl na názoru, že dlužník byl při návrhu reorganizace veden nepoctivým záměrem, ale podle něj bylo tou chybou to, že českobudějovický senát opomenul Kyselův návrh na reorganizaci. Ten tak koncem ledna 2024 dostal od věřitelů třetí šanci na prosazení reorganizačního plánu, která nyní padla. Mezitím ale také výrazně narostly pohledávky za majetkovou podstatou, které ke konci loňského roku přesáhly 30 milionů korun. Do insolvence stáhly JHMD dluhy ve výši 350 milionů korun.

Autor: Petr Blahuš

Foto: se souhlasem autora Petra Blahuše

Zdroj: Insolvenční rejstřík https://zdopravy.cz/jhmd-miri-potreti-a-definitivne-do-konkursu-kysela-stahl-reorganizacni-plan-237371/

Tištěné
předplatné

1884

1 rok

  • Měsíčník v tištěné a elektronické verzi
  • Neomezený přístup k exkluzivnímu elektronickému obsahu
  • Pro studenty poskytujeme slevu 50 %
Koupit

Elektronické
předplatné

1392

1 rok

  • Neomezený přístup k exkluzivnímu elektronickému obsahu Konkurzních novin na webu
  • Pro studenty poskytujeme slevu 50 %
Koupit

Vycházejí elektronicky dvakrát měsíčně jako Newsletter a jednou měsíčně v tištěné podobě jako Bulletin. Vydává: COOPER PRESS, spol. s .r. o., IČ 25207059 | Redakce: Čechyňská 419/14a, 602 00 Brno, e-mail: info@kn.czCEO: Dalibor Knotek, mobil: 602 789 839, e-mail: d.knotek@kn.czŠéfredaktor: Petr Blahuš, mobil: 608 301 966, e-mail: p.blahus@kn.czPR: mobil: 778 706 306, e-mail: info@kn.cz, Grafická úprava: Dalibor Knotek Registr. značky: 03/97 OK Tiskne: Novatisk, a.s. Rozšiřují: International mail service, s.r.o. Distributor: Česká pošta, s. p. Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s. p., Odštěpný závod Západní Čechy, ředitelství v Plzni, č. j. P2-222/98 ze dne 6. 11. 1998. Názory a stanoviska otištěné v těchto novinách nemusejí vždy odpovídat názorům a stanoviskům redakce. Vydavatel si vyhrazuje právo publikované materiály zveřejnit na internetu, adresa: www.kn.cz. MKČR e 12417. iSSN 1213-4023.

© 2025 Konkursní noviny | Design & realizace HD Production Brno | Zásady cookies

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů
Aktuální číslo

2025 – 2

Ročníky

Reklama